Wmarcu 2004roku uczestniczyłam w warsztatach metodycznych na temat: Wychowanie fizyczne w klasach I - III, ktore odbyły się w Szkole Podstawowej nr 4 w Skierniewicach. Efektem tych warsztatów był cykl lekcji poświęconych zajęciom ruchowym w nauczaniu zintegrowanym.Chciałaby przedstawić konspekt jednej z tych lekcji.
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna.
Zadania główne lekcji:
- Rzuty woreczkiem do celu i na odległość.
- Pokonywanie różnych przeszkód biegiem, skokiem oraz czworakowaniem.
Tor przeszkód zwinnościowo – szybkościowy.
Cele wiodące (operacyjne),w zakresie:
I. Umiejętności,
uczeń:
- Potrafi wykonywać ćwiczenia z różnymi przyborami.
- Rzuca woreczkiem prawą i lewą ręką w określonym kierunku i odległości.
- Potrafi prawidłowo pokonywać przeszkody biegiem, skokiem i czworakowaniem.
- Potrafi współdziałać w zespole.
- Potrafi szybko rozwiązać problem wykonując zadania ruchowe.
II. Motoryczności (psychomotoryki), uczeń:
- Rozwinie skoczność, siłę i zwinność.
- Rozwinie koordynację wzrokowo – słuchową.
III. Wiadomości (wiedzy),uczeń:
- Zna zasady współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego.
- Zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące w czasie wykonywania ćwiczeń.
- Zna sposoby zachowania się w szybko zmieniających się sytuacjach podczas ćwiczeń.
IV. Wychowania (postaw), uczeń:
- Przeżywa satysfakcję i radość z poprawnie wykonanego zadania.
- Współdziała w zespole podczas zabaw i ćwiczeń.
- Przestrzega zasad kulturalnego zachowania się w roli kibica i zawodnika.
Metody:
- Metoda bezpośredniej celowości ruchu. (zadaniowa)
- Metoda zabawowo - naśladowcza.
- Tor przeszkód (z grupy metod intensyfikujących zajęcia ruchowe)
Formy:
Przybory: woreczki, szarfy, piłki lekarskie, butelki plastykowe, krążki, skakanka,
instrument perkusyjny.
Część lekcji.
Zadania.
Sposób realizacji.
Uwagi.
I. Wstępna.
Czynności organizacyjno – porządkowe.
Zabawa ożywiająca.
- Zbiórka w szeregu, powitanie, podanie celów lekcji.
- Bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym na instrumencie; w przerwie zatrzymanie w takiej pozycji, w jakiej zastała przerwa.
- Postawa, woreczki między kolanami – „skoki kangura”.
- Stojąc w rozkroku – przesuwanie woreczka między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskoki bokiem przez woreczki w lewo i w prawo.
- Stojąc w rozkroku, woreczek w prawej ręce, przeniesienie ramion w górę, chwyt woreczka oburącz, spojrzenie w górę. Głębokie skłony, na wyprostowanych nogach.
- Pozycja stojąca, woreczek na głowie, powolny przysiad, plecy proste („winda” zjeżdża w dół), powolny wyprost („winda” jedzie w górę).
- Rzuty i chwyty woreczka:
- Podrzucanie i chwytanie woreczka w miejscu, w marszu i w biegu. Zatrzymanie na sygnał w dowolnej pozycji.
- Siad klęczny, woreczek w dowolnej ręce – układanie woreczka jedną ręką z boku i zabieranie drugą.
Umiejętność poruszania się w gromadzie – reakcja na sygnał.
Ćwiczyć na zmianę – skłony i przeskoki.
II. Główna.
Zabawa bieżna
„Wyścig szeregów”.
Rzuty.
- Ustawienie w dwuszeregu, tyłem do siebie, pośrodku sali – na sygnał szeregi biegną do półmetka, zostawiają na linii woreczki i wracają na swoje miejsce.
- W staniu rzut woreczka w górę:
· przed chwytem klasnąć,
· przed chwytem wykonać obrót,
· przed chwytem zakręcić rękami „młynek”.
- Ramiona w przód, puszczenie woreczka, szybki chwyt tak, aby nie zdążył spaść na podłogę.
Który szereg szybciej i dokładniej wykona zadanie?
Rzuty woreczkami do celu stałego.
- Ustawienie w czterech lub w dwóch rzędach; przed każdym rzędem w odległości 3 – 4 m znajduje się krążek, a na nim plastykowa butelka. Który zespół uzyska więcej celnych rzutów (trafi w butelkę) – wygrywa.
Wyznaczeni dyżurni przygotują i ustawią przybory.
Tor przeszkód.
- Zadania na torze przeszkód:
· Bieg po linii prostej do pachołka, obiegnięcie go naokoło.
· Bieg na czworakach do krzesełka i przejście pod nim.
· Bieg i przeskok obunóż przez piłkę lekarską.
· Bieg do szarfy, przewlekanie się przez szarfę od góry.
· Powrót biegiem na koniec rzędu.
Dzieci pod kierunkiem nauczyciela przygotowują tory przeszkód i porządkują miejsce ćwiczeń.
Współzawodnictwo
W dwóch lub czterech rzędach.
III. Końcowa.
Ćwiczenia uspokajające.
Czynności
porządkowe.
- Rozsypka – siad skulny, głowa zbliżona do kolan – wdech, siad prosty, ramiona wzniesione w górę – wdech.
- Zbiórka w dwuszeregu, omówienie lekcji, ocena aktywności ćwiczących, pożegnanie.
Opracowała: mgr Aneta Fatel
Nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 4 w Skierniewicach